Finansiering
Finansieringen af de planlagte projekter og aktiviteter i Helhedsplanen er i vid udstrækning på plads.
Fra at være et boligområde, som har lukket sig om sig selv, åbner Gellerup og Toveshøj sig nu mod resten af Aarhus. Med det nye vejsystem er der gennemgående trafik i området samtidig med, at området bliver delt op i mindre kvarterer. Det vil gøre kvarteret mere tilgængeligt for bilister og for offentlig trafik mellem Gellerup og Aarhus Midtby.
Nye vejdannelser i området er med til at skabe store forandringer og ændrer færdselsmønstrene i området. Trafikken føres nu igennem, i stedet for udenom kvarterene.
Rygraden i det nye vejsystem er bygaden, Karen Blixens Boulevard, der forbinder de to handelscentre, Bazar Vest og City Vest. Karen Blixens Boulevard blev åbnet for trafik i september 2016 med en separat busbane og plads til biler, cyklister og fodgængere.
Nye vejdannelser er med til at skabe store forandringer og ændrer færdselsmønstrene i området. Trafikken føres igennem i stedet for udenom kvarteret.
En af de markante ændringer i områdets infrastruktur er den ny bygade, Karen Blixens Boulevard. Boulevarden blev indviet i september 2016. Den forbinder Bazar Vest i nord med City Vest i syd.
Med butikker, torve og pladser bliver bygaden områdets centrale gade. Gode busforbindelser på bygaden gør det let at komme til og fra bydelen.
En intern ringgade skaber cirkulation i bydelen og fremmer forbindelserne mellem de nye kvarterer. Trille Lucassensgade forbinder Ringvejen med Gellerup, ved at lade trafikken fra resten af Aarhus ind i Gellerupparken igennem den store, nye byport i blokken B4.
Nye stier skaber både alternative ruter for lette trafikanter og giver adgang til parkmiljøer, naturoplevelser og grønne byrum, samt mulighed for en aktiv fritid.